۲۹ خرداد ۱۳۹۰

روز پدر


روز پدر
از نظر من شکی نیست که دوست داشتنی ترین موجود روی زمین فرزند است و مقدس ترین آن ها مادر. پدرها اما شبیه عوامل پشت صحنه برنامه ها گاهی دیده نمی شوند و گمنامند مگر یک روز در سال! انگار باور کرده ایم که کارکردن و زحمت کشیدن و برآوردن درخواست ها و آرزوهای ما وظیفه قانونی و طبیعی شان است و منتی بر سر ما نیست! همه ما احتمالاً تن و جسم خسته پدران خود را بارها دیده ایم و شاید هم با ناز و نوز و غرغر آبی هم به دستشان داده باشیم! اما شاید هرگز فکر و ذهن خسته و نگران آن ها را نخوانده باشیم، نه ما چیزی گفتیم و نه غرور آن ها اجازه داده که از نگرانی ها، ترس ها یا خدای ناکرده ناتوانی هایشان برایمان بگویند. کافیست نگاهی به عکس جوانی پدرانمان بیندازیم و یا دستان زمخت و زبرشان را در دست بگیریم تا قدر آن دست های زحمتکش و موهای سپید را بیشتر بدانیم و قدردانی و احتراممان را دوچندان کنیم.
روز پدر، چه از نوع ایرانی و چه از نوع کانادایی آن که امسال با چند روز فاصله از یکدیگر گرامی داشته شدند، فرصتی است برای قدردانی از مردانی که گاه از دسترنج کارشان چیزی برای خودشان باقی نمی ماند!!! مردانی که مردانگی آموخته اند و به نسل های بعدی شان می آموزانند، مردانی که قدرت سرپنچه هایشان را نه برای زورگویی و خودخواهی که در حمایت از خانواده و عزیزانشان به کار می بندند! مردانی که مرد هستند نه فقط جنس مذکر!!
بی گمان روز پدر ایرانی نیازی به توضیح و تفسیر ندارد اما شاید جالب باشد که بدانید در کانادا سومین یکشنبه ماه جون روز پدر نامیده شده است، البته تعریف پدر در فرهنگ کانادایی متفاوت از آن چیزی است که با شنیدن نام پدر و البته مادر به ذهن ما می آید. پدرخوانده ها (stepfather) (در مقابل واژه نازیبا و نامنصفانه ناپدری یا نامادری)، والدینی که از کودکی مراقبت می کنند (Foster Parents) و صد البته پدران همسران (Father-in-Law) همه مشمول حقوق و قوانین روز پدر و جزء پدران محسوب می شوند.
در این روز غیر از جشن ها و مراسم خانوادگی، جشن ها و برنامه هایی مانند مسابقات دو نیز برگزار می شود که اگر درآمدی از آن حاصل شود صرف امور خیریه ها و به خصوص تحقیقات مربوط به سرطان پروستات می گردد. در این روز درهای بسیاری از موزه ها و مکان های دیدنی به رایگان به روی پدران باز است.

فلسفه روز پدر

در نظر برخی مردمان باستان که خدایان متعددی را پرستش می کردند خورشید به عنوان پدر جهان هستی قلمداد می شد. از آن جایی که انقلاب تابستانه (۲۱ ماه جون) نیز در حوالی همین روز رخ می دهد ممکن است بتوان آن را دلیلی دانست برای انتخاب این روز خاص به عنوان روز پدر. لازم به ذکر است که در نقطه انقلاب تابستانه خورشید دارای بیشترین میل به طرف شمال (۴۵/۲۳+) است و این نقطه، به نام انقلاب تابستانی معروف است. عبور خورشید از این نقطه، سرآغاز فصل تابستان در نیمکره شمالی و طبیعتاً فصل زمستان در نیمکره جنوبی است.
ایده اختصاص روزی خاص به پدران و قدردانی از آنان از آمریکا شروع شد. خانمی به نام Sonora Smart Dodd در اوایل قرن بیستم پیشنهاد داد که روزی مانند روز مادر به پدران هم اختصاص داده شود (همه جا خانم ها باید به فکر آقایان باشند!!). این روز ابتدا در ۱۹ جون ۱۹۱۰ در Spokane واشنگتن جشن گرفته شد و به سرعت در سراسر آمریکای شمالی و بسیاری کشورهای دیگر محبوبیت پیدا کرد. 

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
سید رضا جان یکم بیشتر بنویس .دوست داریم بیشتر اطلاعات از وضع زندگی در اونجا داشته یاشیم